W pierwszej połowie tego roku z usług wszystkich przewoźników kolejowych skorzystało niemal 140 mln pasażerów. To o 2,6% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Wynik można uznać za dobry, ale nie przesadnie zadowalający jeśli weźmie się pod uwagę, że w tym samym czasie praca przewozowa wzrosła o niemal 5% i wyniosła ok. 8,2 mld paskm. Oczywiście wyniki przewozowe kształtowały się odmiennie dla poszczególnych grup przewoźników.
Od początku roku widać spadek liczby pasażerów w Kolejach Mazowieckich i SKM Warszawa, co należy wiązać z prowadzonymi w obszarze funkcjonalnym Warszawy pracami torowymi. Sytuacji tej nie zmienia nawet uwzględnienie większej liczby podróżnych na pokładach pociągów WKD.
Najbardziej imponujące wyniki wciąż notują Koleje Dolnośląskie, które mogą pochwalić się ponad 45% wzrostem. Warto też zauważyć, że aż o 10 procent więcej pasażerów wozi SKM Trójmiasto. Niewielkie wzrosty odnotowaliśmy w Kolejach Śląskich. Pozostali przewoźnicy działający w regionach odnotowali przeważnie kilkuprocentowe spadki liczby podróżnych - największe dotyczyły Arrivy RP.
Natomiast Przewozy Regionalne odnotowały spadek liczby pasażerów o 4,2% i wykonywanej pracy przewozowej o niecałe 8%. Przez ostatnie lata o wynikach spółki decydowały (co ciągle widać m.in. na obszarze Dolnego Śląska) procesy związane z przekazywaniem obsługi linii regionalnych operatorom samorządowym. W drugiej połowie roku na statystykach z całą pewnością odbije się decyzja o zrezygnowaniu przez spółkę z uruchomienia połączeń Interregio.
Na zapowiedzianych przez Przewozy Regionalne zmianach może zyskać PKP Intercity, które od początku tego roku radzi sobie nieźle. Przewoźnik odnotował wzrost liczby pasażerów o ponad 14% przy pracy przewozowej zwiększonej o 16%. Przez większą część tego okresu prowadzona była zakrojona na szeroką skalę akcja promocyjna. Swoją rolę w zachęcaniu do ponownego skorzystania z usług kolei odegrało także Pendolino. Bo bliższym przyjrzeniu się danym zobaczymy jednak, że nie można jeszcze mówić o sukcesie.
W okresie od stycznia do końca czerwca PKP Intercity przewiozło 13,9 mln pasażerów. W roku poprzednim było to 12,1 mln. W kwietniu, maju i czerwcu przewozy rosły tempie dwudziestoprocentowym względem roku poprzedniego. Musimy jednak pamiętać o tym, że rok 2014 był dla tego operatora tragiczny. Żeby zrozumieć skalę ówczesnego załamania musimy spojrzeć na lata wcześniejsze. W pierwszym półroczu roku 2013 było to 15,1 mln pasażerów, zaś dwa lata wcześniej 17,8 mln.
W Monitorze przeczytasz:
Wyniki w ujęciu tabelarycznym,
wykresy,
pełną analizę
komentarz
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.